torsdag den 23. maj 2013

Florida Maj 2013

Endelig oprent dagen hvor vi skulle af sted til Florida og fiske i den Mexikanske Golf, vi var spændte på fiskeriet og om der virkelig var så mange fisk som vores skipper lovede.

Vel ankommet til Miami tog vi en tur i Bass Pro Shop, som er en kæmpe grejforretning på størrelse med Bilka. Her var det alt til friluftsmennesket og priserne var helt i bund. Vi gjorde nogle fine indkøb hvor især linerne var et godt køb. Efter indkøbene gik turen mod Florida´s østkyst, en tur på godt 3 timer, og vi ankom til Port Charlotte sent på aftenenen. Jetlaget har godt fat i os og vi gik hurtigt i brædderne.
Captain Tom ombord på hans båd

Kl. 6 næste morgen stod vi ved kajen foran båden Redemption Song og mødte vores skipper, Captain Tom Mclaughlin. Han kunne fortælle at han havde haft super fiskeri efter store Permit på et vrag et par dage tidligere og han mente vi skulle prøve det igen. Det kunne vi ikke være ueninge i da én af mine drømmefisk faktisk var en stor Permit. Denne fisk er normalt meget sky og rigtig svær at komme i kontakt med og fisk på bare et par kilo er en drøm for mange, men her i maj måned samles de ofte på bestemte vrag for at gyde og her kan man opleve et fantastisk fiskeri hvis man er på rette sted og tid. Efter en god times sejlads var vi fremme og Tom kastede ankeret og placerede båden perfekt over vraget.

Tom gav mig en stang i hånden og satte en levende krabbe på krogen og bad mig kaste ud, beskeden var at når jeg mærkede noget bide skulle jeg vente 10 sekunder og derefter bare hjule ind da vi bruger cirkelkroge. Krabben havde dårligt været i vandet i 1 minut da jeg mærker nogle nyk i stangen og da jeg starter med at hjule ind sidder fisken der. Fanden tager ved den og jeg har ingen chance for at stoppe den på det lette grej men Tom beroliger at en Permit sjældent sætter sig i vraget. De næste 10-15 minutter driver fisken mig rundt på dækket og jeg tror jeg når hele vejen rundt om båden 3 gange inden jeg kan lande min første permit på omkring 7 kilo. Fantastisk flot fisk og jeg er lykkelig. De næste par timer har vi mere end 10 fisk på krogen hvor de 9 af dem når på dæk og da nervøsiteten over at kunne miste fisken er væk kan vi rigtigt nyde de hårde fights som fiskene giver. Største fisk får jeg på lige over 10 kilo, hvilken drømmefisk.

Stor Permit
Efter et par timer dør fiskeriet ud og Tom siger at nu stopper Permit-fiskeriet, de bider ikke mere. Vi kaster os nu til nogle barracudaer som vi skal bruge som agn og vi bliver noget overraskede over at der i næsten hver kast følger 4-6 fisk efter jiggen. Fiskene er dog svære at få til at bide og endnu sværere at få til at blive på krogen men det er sjovt fiskeri med flere fine fights og omkring 10 fisk  båden.

Vi flytter nu til et andet vrag noget tættere på kysten for at fiske efter Goliath Grouper, fisken som egentlig er grunden til at vi er herovre. Vi skal fiske på noget lavere vand og da medhjælperen sætter fight-stolen og stangen frem rynker vi brynenen noget, der er rigtigt kraftigt grej og linen er en 2,0 nylon! Tom forklarer nu at bremsen på hjulet er helt blokkeret så fisken ikke kan nå ind i vraget igen og det betyder selvfølglig at det er hårdt mod hårdt imod fisk der kan blive op til 300 kg tunge.
Thomas er først på stangen og hans ser noget betuttet ud da han sidder der i stolen og ikke helt ved hvad der vil ske.

Grouper på krogen
Medhjælperen står med linen i hånden og pludselig giver han slip og råber, hjul hjul hjul, og Thomas hjuler som en gal. Kontakt med fisken og Thomas kan nu ikke rykke fisken en millimeter selvom han bruger begge hænder. Stangen bøjer nu helt ned i vandet og hviler på rælingen og jeg tænker at nu knækker den sgu da, det gør den dog ikke men fisken begynder først at komme med ind da medhjælperen tager fat i linen med hånden og hiver samtidig med at Thomas hjuler som en gal. Pludselig letter fisken fra bunden og kommer med op mod overfladen og da den bryder overfladen kan vi se den er enorm og Thomas er helt oppe at ringe. Han er helt syret til i armene og i kampens hede har han også fået sit ben i klemme under stagen og har en ordentlig hudafskrabning, alligevel tog hele seancen ikke mere end nogle minutter.
Goliath Grouperen er totalt fredet og man må ikke tage den ombord men vi er så heldige at Tom er med i et projekt hvor han mærker fiskene og vi kan derfor tage vores fisk ombord. Det er større omgang og tager en del tid og kræfter og Tom vurdere fisken til omkring 200 pund (ca. 90 kg).

Goliath Grouper på 125 pund
Vi fanger i alt 6 groupere med de to største på 150 og 200 pund på blot 2 timer og det virker som om vi kunne have blevet ved hvis vi havde haft kræfterne til det. Sikken en monsterfisk og vildt facinerende at den kan blive så stor, faktisk kan den blive 3 gange så stor som vores største fisk.

Goliath Grouper 125 pund
Godt brugte kommer vi i land og pga. vores jetlag går vi i brædderne allerede kl 18.

Anden dagen skal vi fiske efter hajer, dog starter vi med at tage en tur op ad kysten for se om der skulle være nogle Tarpon, det var der desværre ikke i dag. Vi ankrer op og fanger hurtigt nogle barracudaer til agn og binder et fiskelig i en snor og smider i vandet som lokkemad. Der går ikke lang tid før den første haj bider på og det er en mindre Nightshark på omkring 6 kilo og desværre viser det sig at der er alt for mange af disse hajer i området. Mellem alle de mindre hajer får jeg en fin spinner-shark på omkring 30 kilo inden vi bliver nødt til at flytte os. Næste sted giver også en del af de små hajer, barracudaer og en enkelt amberjack som kæmper bravt inden Thomas slutter dagen af med en fin Nurseshark.
Nurseshark
En fridag bliver forvandlet til at vi lejer en mindre båd og sejler ud og fisker inshore og fanger en del mindre fisk som ladyfish, hajer, barracudaer og catfish. Især ladyfishen er sjov at fange på let grej da den er mere i luften end i vandet under kampen.

Amerikanere er ikke helt uden humor
I dag skal vi så satse udelukkende efter tarpon og vi ved at den fisk kan give grå hår i hovedet på enhver fisker. Der går det meste af formiddagen inden vi finder fiskene og da vi endelig kommer til at fiske vil de absolut ikke kendes ved vores agn selvom vi både har levende agnfisk og krabber. Taktikken er at når vi ser en stime fisk så skal vi langsomt drive imod dem og ikke smide agnene lige ind i flokken. Til sidst lykkes taktikken og Thomas får bid på sin levende krabbe. Straks er tarponen fri af vandet og Thomas kæmper både med løsline og de vilde spring som fisken laver. Desværre ender denne kamp som så mange andre med at fisken river sig løs og Thomas stamper i båden og bander en del, det var ekstra surt da fisken var pænt stor, måske 30-40 kilo. Vi oplever ikke flere hug den dag og må lidt slukørede sejle i havn igen. Dog fik vi det hug vi havde håbet på og så at der var rigtigt mange fisk i vandet.

Aftenen bliver brugt på nogle store bøffer og et par kolde øl til at drukne skuffelsen.

Sidste dag med båden og her skal vi offshore og det vil sige mere end 30 sømil ud i gulfen. Herude skal vi fiske på endnu et vrag og dybden er omkring 35 meter. Vi starter med at drive og fiske med levende agn efter store amberjacks og der går ikke længe inden den første er på. Amberjacken er vildt stærk og selv på kraftigere grej stopper de store fisk når de ser båden og er stort set ikke til at rykke ud af flækken. Dog kommer de fleste til sidst i båden selvom vi mister en del som vi ikke kan bremse inden de sætter sig i vraget. Amberjacken kan blive mere end 50 kg tung og er en hård fighter, Captain Tom har haft flere gæster som på kort tid er kørt helt trætte og har måtte stoppe fiskeriet.
Thomas med Amberjack på 25 kg
Mens jeg er ved at tage nogle billeder er der igen hug på min stang som står i stangholderen og denne gang føles fisken noget anderledes, den er bare tung og tage langsommere men lange udløb. Vi gætter på en haj og det er fuldstændigt rigtigt, det er en bullshark som har taget agnfisken og nu er problemet at jeg kun har et tyndt nylonforfang på. Fighten tager næsten en halv time og hajen vil bare ikke give op, 8 forsøg skal der til før Tom endelig får en lykke om halen på fisken og den kan løftes indenbords.

Thomas er lidt irriteret over ikke at have fået en stor haj og nu sætter vi 3 haj-stænger som han får allesammen. Der går ikke mange minutter før Thomas får bid og hajen går direkte ind under båden og da vi når om på den anden side springer hajen pludselig helt fri af vandet 3 gange og Thomas kæmper igen med løs line og endnu en tur under båden. Det er et vildt syn med en haj på omkring 70 kilo springe og vi er alle helt oppe og ringe, selv Captain Tom bryder ud i jubel. Spinnersharken kommer også ombord og dagen byder på endnu en bullshark på 225 pund og en sandbar shark på hele 250 pund.
Spinnershark 70 kg

Bullshark
Vi er noget trætte efter 8 timer på havet i solskin og mange mange fisk men vi er ikke helt færdige, vi skal lige prøve om der er nogle røde groupere som vi også har på ønskeliste. Vi har aftalt at vi ikke vil lade os nedbryde men jeg tror Captain Tom godt kunne se vi var noget møre da vi sænker ned til stenrevet med grouperne. Vi fik også en del røde grouper, snappere og diverse andre bundfisk, dog udeblev den helt store fisk denne gang. Vi var dog godt tilfredse og gik trætte i seng den aften.

Red Grouper

Mangrove snapper
Træt mand, ca. 85 kg
Eventyret ombord på Redemption Song var slut for denne gang og vi tog bilen tilbage mod Miami. Dog stoppede vi et par gange i Everglades National Park og fiskede lidt i kanalerne efter garfish, bowfin, bass mm. Vi havde mange hug fra garfishen men de lader sig ikke kroge og vi ser en del store alligatorer som vi klogeligt holder os fri af. På et tidspunt ser vi en mærkelig fisk lige neden for os og vi prøver at fiske lidt til den og pludselig snupper den min flue og jeg fanger min første bowfin, som jeg ikke helt er klar over hvad er lige i det øjeblik.
Bowfin fra Everglades
Efter denne succes har vi allerede sat en ny tur op i maj 2014 og begrænset den til kun 5 deltagere da vi ønsker få kvalitet på turen i stedet for kun at fokusere på at lave det hele så billigt som muligt.
Se her: http://www.kiplingtravel.dk/fiskerejser/florida-_goliath_grouper_og_tarpon.aspx